Att vara chef för ett av världens största spelföretag ger ett glatt lönekonto. Men det betyder också det yttersta ansvaret för att nå ett antal mål som inte alltid är kompatibla med varandra. Vinstmål ska nås, ett visst antal spel säljas, miljontals spelares önskemål ska infrias, beska kritiker ska göras nöjda, för att ta några exempel.

Förutom CD Projekt fixar få, om några, spelföretag den här svåra balansgången. Istället ser vi ständigt kritik mot höga chefslöner när personal sparkas, giriga afärsidéer, slappa remasters, dåligt skrivna storys. Kort sagt: spel som inte är lika bra i dag som förr.

Om du var chef för ett av de stora spelföretagen – hur skulle du göra? Tänk att du har relativt fria tyglar att styra över till exemel EA, Activision Blizzard, Ubisoft, Micosoft, Sony eller Bethesda; vad skulle vara viktigst? Hur infriar du alla olika krav om försäljning, kvalitet, intäkter, spelpriser, löner, med mera?

Låt idéerna flöda!