Diablo IV kommer inte ens att släppas "Blizzard-snart", så efter tillkännagivandet på Blizzcon var tystnaden helt i sin ordning. I februari fick vi en matig kvartalsrapport och nu är det dags igen.

Vi får inga nyheter som direkt välter internet, men väl lite snack om vad man jobbat med och tankar man har inför framtiden. Likt många andra har även Dibbe-folket flyttat produktionen till respektive hemmakontor, men trots detta har man på senare tid genomfört en del spelsessioner. Rapporten är gedigen och hela hittar du här, men låt oss redogöra för några höjdpunkter:

  • Open world – Jo, det finns en linjär storkampanj men man upptäckte att den öppna världen, logiskt nog, öppnar upp för sidospår. Speltester visar att de som gav sig hän åt världen spelade dubbelt så lång tid och ägnade sig åt exempelvis crafting och sidouppdrag. Här finns också läger som du behöver rensa ut från fiender. Låter inte olikt Far Cry.

  • Delad, men farlig värld – Diablo är en helig ko och då världen är delad kan det låta obekvämt för spelare som föredrar ensamhet. Diablo IV kommer dock inte att bli ett mmo, och du kommer bara stöta på andra spelare på vissa platser, som i städer. Även om du bitvis delar världen med andra vill Blizzard att den ska kännas "farlig".

  • Kameravinklar och berättarknep – Teamet vill inte bryta det isometriska perspektivet alltför ofta, och under dialoger kommer kameran zooma in. Viktigare konversationer använder sig av handgjorda animationer. Det kommer finnas mer konventionella mellansekvenser, i spelmotorn, där får du se din spelarkaraktär i rustningen du valt.

Det finns även tankar om progression med mera, så se till att kolla in uppdateringen.