Ubisoft har avtäckt Hyper Scape, ett futuristiskt battle royale-spel som skruvar på receptet ytterligare. Kanske mer en Apex Legends-utmanare än Fortnite, med högt tempo och ett par intressanta grepp som förändrar hur matcherna ter sig i jämförelse med andra spel i samma genre.

"Ett digitalt nöjesfält för actiontorskar"

Det utspelar sig i en virtuell värld, tänk dig ett digitalt nöjesfält för actiontorskar, där den stora attraktionen är Hyper Scape. 100 pers, antingen solo eller i lag om tre, försöker vara sist kvar för att vinna matchen, och så långt är konceptet bekant.

Redan resan ner mot slagfältet är annorlunda, då du via din lilla pod kan välja att åka varsomhelst på kartan. Du är inte lika låst vid en slumpad rutt. Du har bara med dig en batong att vifta med och det gäller att snabbt hitta vapen och eftersom detta är en simulering hittar du både traditionella automatkarbiner och mer energibaserade vapen.

Du behöver inte samla på dig olika tillbehör, istället kan du plocka på dig dubbletter och på så sätt uppgradera de vapen du bär. Detta går att göra i fem steg och påverkar bland annat omladdningstid, skadan de gör, och så vidare. Du kan bära två olika vapen och ha två färdigheter, som också är utspridda på kartan och uppgraderas på samma sätt. Hitta en likadan, välj "fuse" och de blir markant bättre.

"Gör dig till en boll som kan studsa högt upp på takåsarna"

Det är i just färdigheterna Hyper Scape sticker ut från mängden, då de kan göra allt från att ge dig en tillfällig sköld till min favorit - göra dig till en boll som kan studsa högt upp på takåsarna. Fullt uppgraderad är studsen brutal. Andra exempel är tillfälliga väggar, osynlighet och teleportering. Som du förstår blir striderna ganska så hektiska när alla studsar omkring och försvinner om vartannat. Det gör också att du ganska enkelt kan välja att retirera från en fight som inte går så bra, omgruppera och åter attackera.

Det där med studs är väldigt effektivt då Hyperscape bygger mer på höjden än bredden, och många konfrontationer sker bland hustaken. Till och med den gamla jedin Kenobi förstod vikten av high ground.

Ytterligare en vidareutveckling av battle royale är hur spelet hanterar döden. Blir du nedgjord förvandlas du till ett digitalt spöke, som kan pinga fiender och fortsätta hjälpa ditt lag. Lyckas de i sin tur döda en fiende skapas där en spawnpunkt som du kan använda, så ni är inte låsta till särskilda platser på kartan för att komma tillbaka i matchen. Såvida inte hela laget stryker med, då är det game over och dags att hitta en ny match.

"Färdigheterna adderade samma sorts gameplay-lager som Respans hjältar"

De första omgångarna var ganska förvirrande men efter någon timme började alla spelmekanismer sitta och Hyper Scape bjöd på samma snabba action som Apex Legends. Färdigheterna adderade samma sorts gameplay-lager som Respans hjältar, fast med större möjligheter att hitta just din kombination av vapen och krafter. Personligen gillade jag bollen tillsammans med antingen en hälsoboost eller en tillfällig skyddsväst. Det skapade också en intressant balans - vill jag ha offensiva eller defensiva förmågor?

Att slippa hålla reda på olika vapentillbehör och sköldar, och istället bara fokusera på att hitta mer av samma sort för uppgraderingar gjorde också lootandet mer intressant. Och än mer naturligt även senare i matchen. Det kommer vara väldigt svårt att vara fullt utrustad redan efter fem minuter, även om du landar på ett attraktivt ställe.

Detta känns lite som den tredje vågens battle royale, där PUBG bar fanan för den första och Fortnite den andra. Konceptet är etablerat nu och spelutvecklarna tar ut svängarna allt mer. Det gav mersmak, precis på samma sätt Apex Legends efter de första matchena.