Unreal Engine 5 avtäcktes i och med ett realtidsdemo på Playstation 5, och sedan dess har Epic haft snälla saker att säga om nextgen-konsolen från Sony. Tim Sweeney har sagt att "lagringen ligger långt före något du kan köpa på pc". Epics Nick Penwarden fortsätter på den här linjen.

För VG247 berättar han att "Playstation 5 är ett stort steg", och att lagringsarkitekturen är något "väldigt speciellt". I praktiken ska den låta utvecklare streama väldigt mycket på väldigt kort tid. Det kan komma att förändra hur level designers bygger sina världar, menar Penwarden.

Faktum är att Epic valde att rita om delar av Unreal Engine med Playstation 5 i åtanke.

The ability to stream in content at extreme speeds enables developers to create denser and more detailed environments, changing how we think about streaming content. It's so impactful that we've rewritten our core I/O subsystems for Unreal Engine with the PlayStation 5 in mind.

Stora ord, men än har Sony inte flexat musklerna hos Playstation 5 på allvar. Veckans spelevent sköts upp, och vi får förstås vänta ännu längre på att se huruvida löftena och hypen kring Playstation 5 och Unreal Engine 5 infrias. Klart är i alla att Playstation 5, till skillnad från Xbox Series X, från start ska vara en nextgen-konsol utan en mjuk övergång från förra generationen.