I början av maj kritiserades Dying Light 2-utvecklaren Techland hårt av ett antal anonyma medarbetare. Bland annat påstods spelet vara "en enda röra" efter ideliga ändringar av manus, mekanik och annat, ledningen beskrevs som inkompetent och konflikter mellan medarbetare i ledande positioner, bland annat mellan Chris Avellone (narrative designer) och Adrian Ciszewski (creative director).

Nu bemöter Techland kritiken för Escapist Magazine, och det är inte mycket man håller med om. I punkt för punkt besvarar man de tyngsta anklagelserna, och vissa saker säger man inte alls stämmer. Företaget vidhåller att spelet följer samma plan det haft från början och avfärdar uppgifterna om att det lider av stora svårigheter. Ryktena om att Microsoft vill köpa Techland stämmer inte heller, säger man.

Intervjun avslutas med beskedet att utvecklingen är inne på sluttampen. Dessvärre svarar företaget inte på om det siktas på release i år eller senare, men man ber oss lita på dem.

There’s a whole team at Techland that works on the announcement of the release date for the game and every piece of info that accompanies it, and I know they want to surprise players, so I don’t want to spoil it for them or our community. The only thing I can say is please trust us — it’s the last stretch for this project, and we need your support.

Dying Light 2 var tänkt att släppas nu under våren, men sent förra året sköts det på framtiden utan att vi fick besked om någon ny releaseperiod. Det är tillkännagivet för pc, PS4 och Xbox One, så gissningsvis vill Techland ha ut det innan PS5 och Xbox Series X funnits alltför länge på marknaden. Helst innan.