Bakåtkompatibilitet har varit ett hett ämne inför alla konsollanseringar och Microsoft har verkligen svängt i den frågan. Från Don Mattricks uttalande för sju år sedan, där bakåtkompatibilitet ansågs vara bakåtsträvande, till den medvetna satsningen som drogs igång i det gröna lägret för några år sedan. Inför Xbox Series X får det väldigt mycket uppmärksamhet och idag skriver Jason Ronald, Director of Program Management på Xbox Series X, ett längre blogginlägg om planerna.

Förutom att den kraftigare hårdvaran ska kunna leverera högre upplösningar och i vissa fall dubblera bilduppdateringen är den stora nyheten automagisk HDR. Xbox har tagit fram en teknik som kan analysera och rekonstruera äldre spel och ge dem en HDR-behandling, utan att prestandan i spelet påverkas. Eller att skaparna behöver bidra. Enligt Ronald ska detta gå att applicera på såväl Xbox 360-titlar som de som släpptes på originalkonsolen.

In partnership with the Xbox Advanced Technology Group, Xbox Series X delivers a new, innovative HDR reconstruction technique which enables the platform to automatically add HDR support to games. As this technique is handled by the platform itself, it allows us to enable HDR with zero impact to the game’s performance and we can also apply it to Xbox 360 and original Xbox titles developed almost 20 years ago, well before the existence of HDR.

Gamla spel kommer också kunna dra nytta av det betydligt snabbare lagringen i Xbox Series X och därmed ladda snabbare. Vi är genuint nyfikna på om detta kommer få hissfärderna i Mass Effect att gå i raketfart. I dagens kommunikation fick vi dock inga konkreta exempel på spel som kan utnyttja automagisk HDR och liknande.