Denna konsolgeneration gick nog inte riktigt som Microsoft hade tänkt. De gick in med inställningen att deras Xbox skulle bli den centrala hubben i vardagsrummet som skulle koppla ihop tv-tittande med spelande, med ett lager röststyrd Kinect-magi. Efter att Playstation 4 brädat dem i försäljning gång på gång slutade de rapportera hur många konsoler de sålt men analytiker menar att det går två Playstation 4 på varje Xbox One. Men när det gäller tjänster leder det gröna lägret stort.

Båda aktörerna rapporterade nyligen siffror för sina "Netflix for games"-tjänster och medan Playstation Now klättrat kraftigt senaste tiden, från 1 miljon i oktober 2019 till 2,2 miljoner nu, har Xbox Game Pass nästan fem gånger så många prenumeranter med sina 10 miljoner. Då måste man såklart nämna att Microsoft varit väldigt frikostiga vad det gäller rabatter, där tre månader ofta sålts för så lite som 10 kr.

Det råder inget tvivel om att detta är en medveten strategi från Microsoft som själva säger att deras främsta konkurrenter framöver kommer att vara företag som Amazon och Google, där i alla fall de sistnämnda gjort ett försök med Stadia.