Unreal Engine dominerade länge spelbranschen men ända sedan Unity släpptes och erbjöd utvecklare ett mer eller mindre gratis alternativ har Epic behövt skruva på sina avtal. Fram tills igår, då den femte generationen av spelmotorn avtäcktes, behövde utvecklare inte betala royalties för Unreal Engine förrän omsättningen passerat 3000 dollar per kvartal, en gräns man nu höjt till 1 miljon dollar, oavsett tidsperiod. Precis som tidigare är avgiften 5 % av omsättningen som tjänas efter den uppsatta gränsen och detta gäller retroaktivt från årskiftet.

Unreal Engine 5 avtäckt - med läckert realtidsdemo på Playstation 5!

Epic har dessutom gjort sina system som driver Fortnites matchmaking över sju olika plattformar, samt den bakomliggande kontohanteringen, gratis för alla som använder Unreal Engine. I en intervju med MCV motiverar Tim Sweeney beslutet:

“Our goal since the very early days has been to connect all the players across all the platforms,” said Sweeney. “We pioneered this in Fortnite, which was first to connect Sony, Microsoft and Nintendo, Apple and Google devices and enable everybody to play together.