Nintendos nyligen släppta årsredovisning visade att försäljningen av Switch går som tåget, med 55,7 miljoner sålda enheter. I en påföljande Q&A för sina investerare har de nu gett oss lite mer information om hur de ser på konsolens framtid.

Analytikern David Gibson live-tweetade presentationen, där Nintendo bland annat upprepade att Switch befinner sig i mitten av sin livscykel och att man framledes kommer att öka reklambudgeten i ett försök att nå personer som ännu inte spelar spel. Med tanke på vilken succé Animal Crossing: New Horizons har visat sig vara, kan det nog vara en bra idé att försöka locka en publik som vill ägna sig åt mer lättsamma, sociala upplevelser.

De talade även om den rådande krisen i världen och att kravet på distansarbete haft stor påverkan på spelutvecklingen, men att de nu fått bättre förståelse för vad man kan och inte kan göra. På grund av störningar i produktionen i Kina och Vietnam har Nintendo dessutom haft svårt att leverera tillräckligt många Switch-konsoler för att möta efterfrågan i Japan under den senaste månaden, men uppger nu att situationen gradvis håller på att förbättras.