Att ett fullstort vr-spel från Valve skulle elda på intresset för virtual reality krävs det ingen spåkula för att komma fram till. Och de första siffrorna efter Half-Life: Alyx-releasen bekräftar att vr blommat upp rejält.

Ökningen av antalet Steam-användare med vr inkopplat var tre gånger större under april än någon tidigare månad, rapporterar Road to VR. Siffrorna kommer från Steam Hardware and Software Survey, som olägligt nog inte går att komma åt just nu. 1,91 procent av alla aktiva Steam-användare under perioden hade ett vr-headset kopplat till datorn. Siffrorna visar inte hur många som faktiskt använde sina vr-headsets, men man vågar tro att den bastanta inkopplingsökningen hade något att göra med ett visst spel.

Det har i perioder varit tunt med vr-headsets i butikerna efter att Alyx tillkännagavs i höstas. Valves egna produkt, Index, har minst åtta veckors leveranstid och basstationerna är helt slut. Oculus Quest finns i några svenska butiker medan Rift S är slut. Olika Vive-modeller är de enda som finns i någon större utsträckning just nu.

Läs vilken vr som är bäst, både överlag och snabbtestet specifikt för HL: Alyx.