Folket bakom den inofficiella World of Warcraft-serven Elysium, som var i ropet för några år sedan innan Blizzard själva släppte nostalgi-versioner av onlinerollspelet, har den senaste veckan försökt utbilda sina spelare hur en pandemi fungerar. De släppte helt enkelt lös ett eget virus i Azeroth och som mest blev nästan nio av tio personer infekterade, detta skriver Kotaku.

De utsåg en "patient zero" som kunde sprida smittan till såväl objekt som andra spelare och inom 24 timmar hade hela 7 000 drabbats. Viruset innebar bland annat att ens rörelse blev långsammare och ens stats sänktes med 5 %. Det enda sättet att inte bli smittad var att efter exponering tvätta händerna med en särskild "hand soap".

Efter att smittan spridit sig till i stort sett hela servern förklarade arrangörerna vad som hade hänt och nollställde allting, vilket gjorde att spelarna behövde samarbeta för att inte sprida smittan igen. Det innebar social distansering, desinfektion och regelbundna hälsokontroller.

I Kotakus intervju med arrangörerna förklarar de att medan detta såklart är ett känsligt ämne kände samtidigt ett ansvar att utbilda sina spelare, särskilt de yngre. För att inte göra det för nära verkligheten valde man att låta konsekvenserna var relativt milda istället för att kopiera den klassiska blodspesten som spreds på tidiga World of Warcraft-servrar där karaktärer kunde dö.

It was always a little risky to do this. I’m sure that’s why a lot of legitimate gaming companies aren’t doing anything, because it’s so sensitive. I wanted to make sure that whatever we did was 100 percent about education and providing information and not anything to do with making us money or to be in any way poorly perceived by the people we were trying to inform.

Efter att spelarna började samarbeta för att förhindra smittan halverades inom kort antalet sjuka. Av Elysiums Twitter-inlägg att döma har man också lyckats hitta ett botemedel.