Sony har skapat en fond där man bidrar med 100 miljoner dollar (1 miljard kronor) för att hjälpa de som drabbats av coronaviruset, däribland underhållningsbranschen (där ju spel ingår).

Pengarna ska hjälpa till på tre områden: till de som hjälper till "i frontlinjen" för att hindra spridningen, för att hjälpa barn som missar utbildning och till stöd för de som drabbats av neddragningar i underhållningsbranschen. 10 miljoner dollar avsätts till flera medicinska organisationer, till exempel Läkare utan gränser, FN:s banrfond (Unicef) och WHO:s COVID-19 Solidarity Response Fund.

Sony är långtifrån ensamma om att ge pengar till coronans offer. En rad andra aktörer i spelbranschen har på olika sätt bidragit, skriver Games Industry i en flera gånger uppdaterad artikel, däribland CD Projekt, svenska Paradox, Rockstar/2K, Twitch och Humble.

Sedan coronaviruset började dyka upp på nyhetsplats i januari har mängder av spelföretag och evenemang drabbats. Mässor har ställts in eller skjutits fram, spel försenats och personal uppmanats att jobba hemifrån. Några exempel: E3, GDC, Dreamhack, Dustin Expo, Bafta, Epics Unreal-festival, Fallout 76: Wastelanders, Netflix-serien The Witcher, Wasteland 3 och The Outer Worlds till Switch (båda sista försenade).