I den senaste utvecklardagboken för Microsoft Flight Simulator pratar Sebastian Wloch från Asobo Studios om multiplayer och hur det kommer fungera i den efterlängtade simulatorn. En mycket intressant funktion är till exempel att man kommer använda flygtrafiken från verkligheten för att låta oss spela "tillsammans med" faktiska flygplan i realtid.

För att få ut det mesta av multiplayer-delen kommer spelet även ha olika filter man kan använda sig av. Det första läget heter Live Players och kräver att man flyger enligt alla regler, och aspekter som väder och tid kommer spegla verkligheten. I All Players kan man istället ställa in väder och tid precis som man vill, och här gäller dessutom inga regler – perfekt om man bara vill prova på nya plan eller sätta den där loopen med en A320 Vi kommer även kunna skapa privata grupper för att endast lira tillsammans med vänner.

Eftersom man lirar i en delad värld kan det givetvis bli lite trångt, vilket inte bara skulle leda till trängsel, utan även problem för såväl bandbredd som datorprestanda. Detta löser man genom att endast visa de 50 plan som är närmast spelaren.