Plague Inc. är spelet som går ut på att förinta stora delar av mänskligheten med en dödlig smitta. När nya coronaviruset fick fäste i Kina sköt spelets popularitet i höjden, vilket fick det brittiska teamet bakom spelet att varna oss för att det "är ett spel, ingen vetenskaplig modell".

Kina gjorde till sist "en Kina" och såg till att förbjuda spelet Plague Inc.

Nu tar historien kring Plague Inc. och coronaviruset ytterligare en vändning. I ett nytt pressmeddelande bekräftar Ndemic Creations ett nytt läge (gratis för alla som har spelet) där man, tvärtemot spelets tidigare målbild, ska rädda mänskligheten från en pandemi.

Players will have to balance managing disease progression and boosting healthcare systems as well as controlling real-world actions such as triaging, quarantining, social distancing and closing of public services. We are developing this game mode with the help of experts from the World Health Organisation.

Man jobbar tillsammans med Världshälsoorganisationen (WHO) på det nya spelläget. Dessutom donerar man 250 000 dollar till kampen mot covid-19 och i arbetet med att få fram ett vaccin. Skaparen bakom Plague Inc., James Vaughan, berättar att han aldrig kunde föreställa sig allt detta.

I never imagined the real world would come to resemble a game of Plague Inc. or that so many players would be using Plague Inc. to help them get through an actual pandemic.

Det är i dagsläget oklart när nya spelläget släpps.