Jämfört med konsolkonkurrenterna Playstation och Xbox har Nintendo alltid spelat i sin egen barnvänliga liga – eller "barnsliga", om vi ska lyssna till elakare tungor. Branschlegendaren Shigeru Miyamoto hävdar dock i en ny Famitsu-intervju (via Siliconera) att det är nya tider som gäller nu.

Enligt Miyamoto-san markerade Wii en ny era, då Nintendo blev navet av familjeunderhållningen.

There was a time when Nintendo was called childish, but after continuous work on our priorities the efforts began to show around the Wii that gave us the image of "peace of mind". There’s peace of mind when looking at it as a parent and you can have it in your living room. We’ve put great effort into creating something that can be the center of family amusement.

Denna "serenitet" har blivit en del av Nintendo-receptet.

Efter succékonsolen Wii följde visserligen ett Wii U-misslyckande, men man kan lugnt säga att Nintendo-revanchen stavas S-W-I-T-C-H. Över 50 miljoner konsoler har sålts och vi har fått hits som Super Mario Odyssey, Zelda: Breath of the Wild, Astral Chain och Fire Emblem: Three Houses.

Miyamoto tillägger också att hemligheten ligger i att skapa något du tror är roligt "snarare än något du tror kommer sälja". Tänker du siffror blir det inte unikt på samma sätt, menar han.