Tidigare i veckan bjöds det på massor av Half-Life: Alyx-film och nu kan du se samma miljöer igen men med den stora fördelen att Valve kommenterar det som händer. Det vi ser är väldigt tidigt spelet och agerar som en tutorial för spelaren. Fiender dyker upp på ett betryggande avstånd och du får tid att lära dig en vanligtvis enkel sak som att ladda om, något som blir så mer fysiskt i VR.

Valve började bygga detta startområde redan för 3,5 år sedan och har sett hundratals människor interagera med världen, allt från nybörjare till VR-veteraner. Man märkte tidigt att spelare gillade att utforska världen och som en följd av det ser vi till exempel hälsostationer utan laddning, vilket uppmuntrar spelaren att leta igenom området efter en saftig larv att mosa in i maskinen.

Detta visar sig också i mängden ammo och andra resurser som finns i spelet, du kommer att behöva vara smart och metodisk när det gäller striderna. En kul detalj är att en av de första uppgraderingarna till pistolen är ett holo-sikte som visar svaga punkter på fiender vilket gör att du kan oskadliggöra dem på få skott.

De konstaterar också att de flesta tar upp oron för headcrabs som kommer flygande mot ansiktet och att de är väldigt medvetna om obehaget detta kan skapa. Därför är de väldigt försiktiga när de introducerar sådana element och när vi ser den första i spelet finns det gott om tid att reagera och agera.