I somras gläntade vi på portarna till Baldur's Gate III, och ikväll öppnades de på vid gavel. Det har gått 20 år sedan sist. Då hette spelet Baldur's Gate II och utvecklades av Bioware. Nu heter det Baldur's Gate III och studion bakom är Larian, teamet bakom hyllade Divinity: Original Sin II.

Historien tar sin början 100 år efter de tidigare titlarna.

Forgotten Realms invaderas av mind flayers, som kidnappar invånarna och injiceras deras hjärnor med parasiter – som leder till nya mind flayers. Du är en av de bortförda, men lyckligtvis äntras scenen av ännu en utomvärdslig ras, githyanky, och i tumultet lyckas du fly. Haken? Parasiten finns kvar i din hjärna och målet är att få ut den. Självklart finns det många vägar till målet.

Arvet från Baldur's Gate är här; ett Sword Coast fyllt med skogar, äventyr, tärningskast och grottor proppade med fällor. Divinity: Original Sin har förstås också satt sin tydliga prägel, inte minst då origins-systemet lever vidare här när du skapar din spelarkaraktär. Ett system som låter oss skapa karaktärer med utvecklade bakgrundsberättelser och unika dialogval. Vi fick under kvällens demonstration exempelvis följa vampyren Astarion som plötsligt kan röra sig i solljus.

Swen Vincke, creative director, stod bakom spakarna. Dialogerna pimpas med telepati och 3d-miljöerna är flexibla då du kan välja tredjepersonskamera alternativt köra good ol' Baldur's Gate-perspektiv. En god stund ägnades åt strider mot D&D-bestarna intellect devourers. Vincke doppade spjutspetsarna i en brasa och lät en explosion göra jobbet. Till skillnad från Bioware-originalen sker striderna i tur och ordning, vilket många lär ha åsikter om.

En del visades ikväll, men det finns förstås mycket kvar att reda ut framöver. På tal om det vankas early access-release redan om "några månader", men exakt när eller hur är oklart.