Roblox är en spelplattform som mest nämns i förbifarten på sajter som FZ av den enkla anledningen att målgruppen är sisådär 20-30 år yngre än de flesta av oss. Vi som är föräldrar, med barn i åldern 7-11 år, är förmodligen desto mer bekanta med titeln som är ohyggligt stor i just den demografin. De flesta avfärdar det som något fult, osar lågbudgetproduktion och som är just "för barn". Företaget är dock, efter den senaste investeringsrundan, värderat till fyra miljarder dollar enligt en artikel hos Wall Street Journal (betalvägg).

För dig som inte är bekant med Roblox är premissen enkel: det är egentligen bara en plattform som låter kreatörer skapa egna upplevelser och du hittar allt från GTA-kopior till hinderbanor, tycoon-spel och dungeon crawlers. Det mesta är gratis och körs direkt i webbläsaren eller på mobila enheter. Vissa kostar dock riktiga pengar, genom den egna valutan Robux, och många titlar erbjuder dessutom olika mikrotransaktioner, både kosmetiska och för rena fördelar såsom snabbare bilar eller bättre följeslagare.

Och populärt är det med 115 miljoner månatliga spelare världen över vilket gör något större än Minecraft med sina 112 miljoner. Redan i slutet av november förra året hade Roblox omsatt 435 miljoner dollar, en siffra som blir ännu mer imponerande med tanke på att de år 2016 omsatte i sammanhanget blygsamma 45,7 miljoner dollar. Detta enligt siffror från analytikerna på Sensortower.