Efter flera tunga förseningar och 18 års väntan släpptes slutligen Shenmue III i slutet av 2019. Embracer Group-vd:n Lars Wingefors erkänner utan omsvep att spelet inte dragit in stora pengar (via VGC), men konstaterar ändå "bra" försäljning och framför allt att fansen blev nöjda.

Shenmue III is an IP and a product I love and, you know, I think financially it’s fine and I’m glad that the core fans are pleased.

Yu Suzuki har (förstås) redan börjat drömma om Shenmue IV. Wingefors konstaterar dock att spelet är "nischat" och har svårt att hävda sig bland de riktigt stora. Det ska dock tilläggas att Shenmue III slog Kickstarterrekord för dator- och tv-spel. Metacritic-snittet landade på 68 medan spelarsnittet just nu ligger på 7.9, något som understryker att fansen blev nöjdare än kritikerna.

FZ-betyget landade på fina fyra av fem, och undertecknad konstaterade:

Det är inte ofta detta ska tolkas bokstavligt, men jag har väntat i halva mitt liv på detta. När jag spelade tvåan var jag 18, när jag spelar trean är jag 36. Om det var värt det? Ja. Om det är för alla? Verkligen inte. Shenmue III är stelt men vackert eget. Det är långsamt men vilsamt. Det är ingen stor öppen värld men en med puls.