Star Wars Jedi: Fallen Order har blivit en försäljningssuccé och fått mestadels finfina betyg. Kanske kunde det ha blivit ännu bättre om Respawn inte hade jäktat för att släppa spelet innan jul?

Respawn-vd:n Chris Zampella och regissören Stig Asmussen erkänner båda för US Gamer att det blev stressigt på slutet. Zampella säger att det pågick "diskussioner" internt och att man väldigt gärna ville släppa spelet under julruschen; "Det passar verkligen där". Asmussen tillägger:

I think we're in a situation we're trying to build a game for several different systems and we wanted to hit a date, obviously. We all look at it, and earnestly we feel like we could, if we had a little bit more time, it would've been better. But at the same time, we could play through it. It was good and we felt like fans were going to like it.

Säkerligen kom pressen även från högre ort, då EA hade två ifrågasatta Battlefronts i bagaget och Disney laddade inför releasen av den nionde och sista filmen i Skywalker-sagan. Men slutet blev alltså mestadels gott, och Respawn söker nya förmågor till ett nytt mystiskt Star Wars-projekt.

Troligen har en hel del av er hunnit spela igenom actionäventyret, befriat från både multiplayer och mikrotransaktioner. Låt oss därför sätta betyg på Jedi: Fallen Order, enligt klassisk FZ-skala.

Så här funkar FZ:s betyg.