När jag var liten var Disney lika med Musse Pigg och Kalle Anka. Dagens Disney är något mycket större. Disney är Star Wars; Disney är Marvel; Disney är en miljardindustri av glittrig Frost-merch. En sak som dock hållit i sig är att Disney är petiga med vilka de lånar ut sina varumärken till.

Under årets DICE Summit blåste förändringens vindar. Sean Shoptaw, som basar över spel och interaktiva upplevelser hos Disney, bjuder (via Hollywood Reporter) in spelutvecklare:

I'm here for one specific reason: to empower you to do really unique things with our catalog. We want to tap into the power of creatives across the industry.

Shoptaw lyfter fram succéer som Star Wars Jedi: Fallen Order, som slagit digitala rekord, och Marvel's Spider-Man, som sålde 3,3 miljoner på tre dagar och i dagsläget 13 miljoner. Disney tycks dock inte vara ute efter raka kopior av sina världar och ikoner då Shoptaw är ute efter originella berättelser och nya tolkningar av vad Disney-världar kan vara. Uppmaningen är enkel:

Come and play!

Ett förhållande som hållit i sig närmare 20 år är det mellan Disney och Square Enix, som resulterat i oräkneliga Kingdom Hearts. I trean gav man oss för första gången Pixar-världar.