Det börjar bli många år sedan ett Need for Speed-spel belönades med höga betyg, och nu verkar Ghost Games ha förlorat EA:s förtroende. Göteborgsstudion, som haft huvudansvaret för de fyra senaste Need for Speed-spelen, får inte göra nästa.

Istället får brittiska Criterion förnyat förtroende, skriver Games Industry. De gjorde Hot Pursuit (2010) och Most Wanted (2012), men har på senare år fungerat som med-utvecklare till bland annat Star Wars: Battlefront-spelen och Battlefield V.

Criterion kommer få tillskott av folk som jobbat med Need for Speed hos Ghost Games, och en del annan personal kommer bjudas jobb på annat håll i EA-sfären. Men man räknar med att ett 30-tal tjänster kan försvinna från Göteborgsstudion, som kommer byta tillbaka till sitt ursprungliga namn, EA Gothenburg. Denna kommer framöver fungera som hjälpstudio åt andra EA-studior och -projekt, exempelvis med spelmotorn Frostbite.

Ett skäl till flytten är att det varit svårt att hitta kompetent arbetskraft till Göteborg, säger EA. Criterion är placerade i Guildford, en ort några mil söder om London. Det är något av ett Mecka för brittisk spelindustri: här finns Media Molecule, Sony, Microsoft och Hello Games, och tidigare höll Peter Molyneux och hans Lionhead och Bullfrog till på orten. Så gissningsvis föredrar spelutvecklare Guildford framför Göteborg.

Ghost Games har gjort Need for Speed-titlarna Rivals (2013), Need for Speed (2015), Payback (2017) och Heat (2019). Inget av dem har fått några högre snittbetyg. Båda Crition-tolkningarna fick högre snittbetyg än samtliga Ghost Games försök.