Släppet av Rune 2 blev något av en såpopera, där utvecklaren slog igen portarna bara en dag efter att spelet släppts, varpå utgivaren Ragnarok Game fick kämpa för att få tag i spelets källkod så att de kunde börja patcha det i mångt och mycket trasiga spelet. Efter den inledande patchen har man nu även släppt en "roadmap" för att visa vad man kommer jobba med under de kommande månaderna.

Till att börja med ska man göra striderna bättre genom att förbättra deras flöde, bland annat genom att göra det nödvändigt att tajma pareringar samt att modifiera hur uthållighet fungerar. Spelet kretsar kring olika tidsåldrar som modifierar hur spelvärlden ser ut, och de ska nu jobba med att göra dessa tidsåldrar mer unika. De överväger även att ändra den nedräknare som indikerar när nästa tidsålder kommer börja, eftersom många spelare klagat över att de inte hinner göra allt de vill göra.

Något annat som kritiserats är hur ensidig gameplay-loopen är, där man skaffar diverse artefakter om och om igen för att kunna spöa Loke. Avslutningsvis ska man även förbättra användargränssnittet samt optimera och buggfixa.