Google Stadia lanserades i höstas och trots att det i sina bästa stunder kändes som svart magi var de flesta överens om att tjänsten kändes ofärdig. Och att spelutbudet var något klent. Vi kunde dock konstatera att spelstreaming hör framtiden till, något som cementeras nu när Geforce Now lanserats i en skarp version.

Nvidia har betatestat sin tjänst för spelstreaming under många år men nu känner man sig alltså redo att slå på stora trumman. Har du redan ett Nvidia-konto (vilket sedan ett par år tillbaka ändå krävs för Geforce Experience) är det bara att tanka hem klienten och börja köra titlar såsom Fortnite, Destiny 2 och The Witcher 3.

I klienten ser du vilka spel som är kompatibla med tjänsten och äger du dem på Steam eller Epic Game store behöver du bara logga in på ditt konto och lira. Vi har inte testat men det borde innebära att du också har tillgång till sparfiler i till exempel Steams molntjänst.

Vad är haken då?

Det finns två olika sorters konton, varav ett är gratis. Då är du begränsad till en timmes spelsession åt gången och måste därefter ställa dig i kö igen. Betalar du får du gå före i kön, kan spela sex timmar åt gången samt får tillgång till RTX-grafik i de spel som stödjer det. Vid lanseringen kan du lösa ett "Founders"-medlemsskap som ger dig 90 dagars gratis mot att du binder upp dig för ett 12-månadersabbonnemang som efter gratisperioden kostar 59 kr per månad.

Du kan köra klienten på pc (såklart) men även på Android och till skillnad från Google Stadia är tjänsten inte begränsad till Pixel-serien. När jag testade snabbt hemma, via en trådlös uppkoppling på 2,4 Ghz, så klagade testverktyget på att jag borde använda 5 Ghz för bästa prestanda men jag kunde heller inte märka någon grötig komprimering eller snorsegt lagg i kontrollerna i Destiny 2.

Nvidia rekommenderar en uppkoppling på minst 15 Mbit, det dubbla om du vill nå 1080p60. I dagsläget finns det inget stöd för 4K eller snabbare bilduppdatering.