Det säger sig självt att Star Wars Jedi: Fallen Order varit något väldigt annorlunda utan jedis och ljussablar. Men faktum är att Lucasfilm var tveksamma att dela med sig Kraften till Respawns Star Wars-spel. Stig Asmussen, game director, berättar i AIAS Game Maker-podcasten:

I pitched, "Hey what if we do a game about Jedi and Force powers", and they were not super comfortable with that. They threw it back and said, "What about blasters and bounty hunters?"

Asmussen och teamet var i sin tur inte eld och lågor över den pitchen, och Asmussen menar att de "lika gärna kunde ha bett honom göra ett racingspel" i det läget. Jedi-idén fick slutligen grönt ljus och då Cal Kestis är en jedi-wannabe (läs: padawan) hittade man en slags kompromiss.

Om du inte legat under en fallen dödsstjärna har du säkerligen läst om försäljningsframgångarna för Fallen Order. Redan nu verkar det som om Respawn är i färd med att sjösätta en uppföljare.