Free2play-fenonemet Fortnite fortsätter att fullkomligt ösa pengar över Epic Games, och under 2019 drog det in helt sinnessjuka 16,9 miljarder kronor enligt Superdata. Detta är inte bara en sjuhelsikes hög summa, utan den högsta för något spel under 2019. Än sjukare är det faktum att siffran förra året låg på motsvarande 22,5 miljarder kronor.

Andra- och tredjeplatsen bland free2play-spelen kneps i år av Dungeon Fighter Online och Honour of Kings med strax över 15 miljarder vardera, följt av League of Legends med 14,1 miljarder. Totalt omsatte spel och interaktiva medier ca 1,3 biljoner kronor under 2019, varav mobilspel stod för mer än hälften.

På virtual reality-marknaden såg vi en stor skiftning under 2019 med hänsyn till typen av headsets som säljs. 2018 var det många som köpte premium-headsets till mobiltelefoner, som Samsung Gear VR, men under 2019 har konsumenterna föredragit headsets som fungerar på egen hand, utan mobiltelefon eller dator, som Oculus Quest – en utveckling som troligen kommer fortsätta i samma riktning under 2020.