Stalker 2 har utannonserats och lagts ned om vartannat, men nu verkar det verkligen vara på gång. I en tweet under gårdagen meddelade man till exempel att man kommer skippa proprietära spelmotorer för att istället satsa på väletablerade och omtyckta Unreal Engine. För de tidigare spelen använde man den egenutvecklade X-Ray-motorn, som visserligen gjorde sitt för att skapa den fantastiska atmosfären, men även drogs med vissa problem.

Man säger alltså att man ständigt letar efter de bästa teknologierna att arbeta med och att Unreal Engine kommer låta dem göra ett spel med den atmosfär av spänning och mystik som fansen kommit att vänta sig. Den kommer även göra moddande enklare och mer lättillgängligt. Vidare passar man på att tacka alla moddare för att de hållit Zonen vid liv medan man arbetar med uppföljaren.

Avslutningsvis påpekar man att valet av Epics Unreal Engine inte är en bekräftelse av att spelet kommer bli PC-exklusivt på Epic Games Store. Angående släppdatumet har vi fortfarande bara ett luddigt 2021 att gå på.