The Verge har fått sig ett snack med Valve angående det hypade virtual reality-spelet Half-Life: Alyx och gett oss lite mer kött på benen. Först och främst påpekar man att spelet kommer vara en linjär upplevelse från start till slut, med undantag för vissa platser som kan bjuda på flera vägar att navigera. Det rör sig alltså inte om någon öppen spelvärld vi får utforska som vi vill.

Inledningsvis var det designat för kortare spelomgångar, men speltestare har generellt spenderat hela 2-3 timmar med det innan naturen kallat, vilket är relativt långt när det kommer till VR-spel. När man väl tagit sig igenom spelet är det dock bara att börja om igen, för i dagsläget har man inga planer på några multiplayer-lägen.

Utannonseringstrailern imponerade stort på många, men vissa ansåg att den såg lite väl tillrättalagd ut och ställde sig frågande till huruvida den bestod av faktiskt gameplay eller var förrenderad. På det svarar Robin Walker att allt i trailern faktiskt är inspelad i in-game, men att den putsats till lite i efterhand, främst för att göra spelarens huvudrörelser lite jämnare.

Spelet lyste med sin frånvaro på The Game Awards, vilket man bad om ursäkt för på Twitter med förklaringen att teamet jobbar hårt för att kunna visa upp mer nästa år. Vissa spekulerar dock i att man inte ville se dåliga ut i vakan av väl mottagna Boneworks, som till skillnad från Half-Life: Alyx erbjuder "smooth locomotion" istället för bara teleportering för att röra sig i spelvärlden.