Uppdatering: Du som hunnit köpa och spela Phoenix Point får gärna dela med dig av dina första intryck. Vad är bra och vad är mindre bra? Hur står det sig i förhållande till Xcom och X-Com? Sjung ut!

Ursprunglig nyhet: I kväll är det premiär för Phoenix Point, det kraftigt Xcom-doftande taktiska strategispelet från Julian Gollop, mannen som i princip skapade genren med 1994 års Ufo: Enemy Unknown (eller X-Com: Ufo Defense i USA).

Phoenix Point är en tydlig forsättning i samma genre, men med diverse tweaks av mekaniken. Ett exempel är att karaktären kan utföra handlingar baserat på en resurs istället för på ett bestämt antal drag, ett annat att chansen att träffa med skjutvapen inte avgörs av slump eller tärningssslag. Men mycket känns också igen från Firaxis två fenomenala Xcom-spel från det senaste decenniet.

Spelet finansierades via crowdfunding och skulle enligt löften under denna lanseras på Steam. Men Epic klev in med pengapåsen och la Steam-premiären ett år efter Epic Games Store-debuten, vilket verkligen inte gillades av alla, trots löften om gratis dlc, pengarna tillbaka med mera.

Klockan 20 i kväll släpps det alltså i Epic-butiken, spelbart på Windows och Mac. Det ska också lanseras till Microsofts prenumerationstjänst Game Pass i dag (men finns inte där i nuläget). Första kvartalet 2020 kommer det till Xbox One, och senare under året till PS4. I slutet av 2020 eller tidigt 2021 är det till slut dags för premiär på Steam, och på Gog.

Om du backat spelet ska du ha fått en Epic-nyckel i mailen i slutet av förra veckan. Dessvärre går det inte att förladda, så du får hoppas på en någorlunda snäll filstorlek vid releasen klockan 20 i kväll.

FZ:s recension av Phoenix Point läser du så fort vi rensat bort hotet mot mänskligheten. Gissningsvis i slutet av denna eller i början av nästa vecka.