Square Enix har avslöjat att den andra delen av Final Fantasy 7 Remake redan håller på att utvecklas, men innan dess ska vi i mars nästa år ge oss i kast med staden Midgar och dess parasitiska mako-generatorer. På den officiella Playstation-bloggen har man generöst nog delat med sig av en redig samling nya skärmdumpar och lite tillhörande info. Utöver sköna stillbilder från de gameplay-demos man redan visat upp finns det en del som är lite mer spännande, inklusive en titt på ett par vapenrelaterade menyer.

Klicka för att se hela bilden.

Ovan ser vi uppgraderingsmenyn för vapen, och Square förklarar att varje vapen kommer med sina egna förmågor, vilket i fallet Buster Sword är Focused Thrust. När man har använt förmågan ifråga tillräckligt många gånger så blir den inte bara bättre, utan även upplåst att användas med vilket vapen som helst – med andra ord ungefär som färdighetssystemet i Final Fantasy 9. I den andra bilden visar man uppgraderingsmenyn för vapnet, där man kan spendera färdighetspoäng för att göra vapnet bättre eller ge det fler platser för materia.

Via triangelknappen kommer vi kunna använda varje karaktärs unika förmåga, vilket i Clouds fall är att skifta mellan två olika lägen: Operator Mode, som är ett läge som balanserar anfall och försvar, samt Punisher Mode, där attackerna gör mer skada men Cloud rör sig långsammare. I nästa bild ser vi hur Barret använder materian Assess för att ta reda på information om en specifik fiende, ungefär som materian Sense i originalspelet.

Mitt i all betong och stål har vi som bekant oasen som är Aeriths hem, såväl som den lummiga fläcken av kyrkgolvet där hon plockar sina blommor. Avslutningsvis får vi givetvis inte glömma att nämna våra kära Chocobos, som i remakens första del kommer dyka upp i form av summon-materian Chocobo & Moogle. Klicka här för att spana in resten av bilderna.