För ett år sedan meddelades att Microsoft köpt upp rollspelsstudion InXile. Företaget var ett i raden av fristående studior som tackade ja till jättens erbjudande, och de ingår numera i Microsoft Game Studios-närverket. Åsikterna kring uppköpen var många, och då tyckare visst trodde att Microsofts och Xbox muskler och plånbok skulle komma väl till pass, var det en del som oroade sig över att tidigare indieutvecklarna skulle påtvingas idéer om utförande som itne rimmade med deras dna.

Flera av dessa, däribland just InXile, hade tidigare finansierat sina alster via crowdfunding-tjänster. Och även om det fanns mycket kärlek bakom utförandena, var skavankerna också tydliga. Låga budgetar tillter sällan puts och polish, extravaganta specialeffekter och allt det där lilla extra som spel ofta mår så bra av.

Nu verkar det som om oron över Microsofts inflytande var obefogad, åtminstone gällande vad de nya monetära resurserna skulle användas till. I en intervju med Gamesradar berättar InXiles legendariska boss Brian Fargo att Microsoft i stort sett kasta pengar på dem med orden: ”Gör nu det bästa spelet ni bara kan”.

Fargo berättar vidare att de nya resurserna kom väl till användning. Bland annat har man nu kunna implementera röstskådespeleri, något som tidigare var extremt svårt med en liten studio och en tight budget. Men han framhäver också vikten av att Microsoft gav dem mer tid. Tid är, enligt Fargo, den absolut mest värdefulla valutan i spelutveckling: ”Sex ytterligare månader kan betyda en 10 på Metacritic för oss.”

Under årets X019 fick FZ chansen att testa en kort stridssekvens av spelet, och den kan ni se ovan. Undertecknad lyckas bland annat förstöra Mycket nöje.