Efter flera års spekulation blev Diablo IV slutligen officiellt avtäckt under Blizzcon-mässan nyligen. När det släpps är oklart, men det ser ut att dröja ett bra tag. För när utvecklingsteamet delar med sig av sina tankar i den här bloggen diskuteras många grundläggande speltekiska frågor, däribland hur levelsystemet ska fungera.

Man har ännu inte bestämt om levlandet ska ha ett slut eller vara obegränsat. Under rubriken "Endgame progression system" skriver teamet, med lead system designer David Kim bakom tangentbordet, om för- och nackdelar med de båda lösningarna. Han säger att frågan diskuteras och att man gärna vill ha in spelarnas åsikter.

We haven’t decided whether the character leveling and experience system should be finite or infinite. We’ve been discussing the pros and cons of both and would love to hear your thoughts. There seems to be some concern around infinite being worse because it will eventually overshadow all the power granted by other sources. However, we can control how much power each system gives, whether it’s infinite or finite.

For example, say we’re talking about thousands of hours of gameplay . . . within those thousands of hours, we could choose to create a finite system that grants 1,000,000 times more power than an infinite system, making it practically impossible for the infinite system to catch up in power.

Hela blogginlägget läser du här.

Det återstår alltså ett och annat beslut att fatta innan Diablo IV är redo att nöta ut musknappar (och gamepads), men rent tematiskt lutar det åt en återgång till Diablo II:s mörkare stil. Vad tror du – är Blizzard på rätt väg med denna efterlängtade uppföljare, eller hur skulle det vara om du fick bestämma?