Under BlizzCon fick streamern Quin69 chansen att tala med Joe Shely – chefsdesigner för Diablo IV – och passade då bland annat på att fråga om hur Blizzard planerar att tjäna pengar på spelet (video – börjar 01:49:20). På frågan huruvida man bara kommer köpa det faktiska spelet eller om det även kommer finnas mikrotransaktioner eller prenumerationer svarar Shely att man kommer släppa basspelet och därefter expansioner, men även kosmetiska mikrotransaktioner genom någon form av butik.

Quin69 själv säger att han gillar mikrotransaktioner eftersom det leder till att utvecklaren kan fortsätta lägga till innehåll, och Shely instämmer och säger att de gör att man kan erbjuda mer variation. Han påpekar dock att man fortfarande är i ett tidigt skede, så hur systemet kommer se ut lär inte vara hugget i sten.

I Diablo III slapp vi mikrotransaktioner, men det släpptes å andra sidan med det kritiserade "Real Money Auction House", där man kunde sälja föremål för riktiga pengar. Det fanns visserligen en version av spelet med mikrotransaktioner, men den släpptes endast på vissa håll i Asien.