Läs Calles Red Dead Redemption 2-recension

Att kalla pc-releasen av Red Dead Redemption 2 efterlängtad är att definiera ordet "underdrift". Nu är spelet äntligen här, och därmed kan vi för första gången köra ett Red Dead-spel på Windows-drivna datorer.

De stora vinsterna är uppenbara: snyggare grafik, olåst framerate och stöd för mus och tangentbord. Och det ska sägas direkt – Red Dead 2 mår synnerligen bra av att målas upp med fler bilder i sekunden än konsolernas 30. Sen känns det säkert bra att låta det där grafikkortet du köpt för dyra pengar få göra skäl för prislappen.

Precis som GTA V känns Red Dead 2 byggt för handkontroller. Men Rockstar har tryckt in så många kontrollmoment att tangentbordet, lutat mot sina många knappar, med myndig stämma kan proklamera sin överlägsenhet gentemot gamepaden. I alla fall när man arbetat in vilka knappar de många funktionerna bor i. Men problemet med få knappar på gamepaden löser utvecklarna, förstås, med kontextbaserade funktioner, alltså att samma knapp gör olika saker beroende på situation. Så stödet för tangentbord är mer en bonus än en nödvändighet.

"Stödet för tangentbord är mer en bonus än en nödvändighet"

Pc-versionen har samma vy-alternativ som på konsol, det vill säga tre varianter i tredjeperson och en i förstaperson. Flera field of view-alternativ står till buds (både till fots och från hästryggen), och ger möjlighet att få till en vy du är nöjd med om du kör med mus och tangentbord. Men, FPS-läget lyckas aldrig ducka känslan av att vara inzoomat från tredjeperson, det känns inte riktigt "äkta". I brist på bättre förklaring.

När du siktar står det direkt klart att Red Dead 2 inte är Counter-Strike eller Call of Duty. Det hänger ihop med att Arthur Morgan kodats att vara tung och trögrörlig, närmast sävlig i sitt rörelsemönster. När du släpper gå-knappen tar han ganska många tiondelar av sekunden på sig att stanna upp helt, och när han lägger geväret mot axeln vingar siktet en liten aning. Det får kontrollen att kännas en aning oprecis och grovkalibrig, särskilt om man är van med gamepad och auto-aim. Aningen otippat säker det värdet i att styra med mus-tangentbord.

Annars gör pc-versionens högre framerate, om du har dator nog till det, att det ganska sega rörelsemönstret känns aningen piggare. Jag tycker kontrollernas tröghet lurar fram känslan av för låg framerate hos konsolversionerna, och den känslan minskar med högre framerate på pc. Och när man fixat så att hästen inte följer kamerarörelserna är det en fröjd att rida och samtidigt se sig omkring. Varför inte det läget är default med mus-tangentbord är bortom mig. Annars funkar mus som styrmetod bättre med långsamma hästar än reaktionskrävande fordon på Los Santos gator.

Och så över till det stora orosmolnet – buggar. Pc-releasen av GTA V var ju kantad av märkliga problem, som att spelet inte gick att starta om du varit slarvig nog att använda Å, Ä eller Ö som användarnamn i Windows. Rockstar fixade det och många andra problem, och med all säkerhet kommer också Red Dead Redemption 2 få ett antal gigabyte uppdateringar inom kort. Och det behövs, för pc-versionen har kraftiga problem på flera områden.

Till att börja med har många haft problem att överhuvudtaget kunna starta spelet, andras spel har kraschat frekvent. Efter flera uppdateringar av både spelet och Rockstar-launchern har läget blivit bättre, men vissa har ännu inte lyckats starta sina köpta spel.

I tredjepersonsvy är Arthur lång och ståtlig...

... men han krymper ett par decimeter i förstaperson.

"Spelet fryser i ett par sekunder och hackar kraftigt"

Ett brett problem är att det närmast är ospelbart med vissa processorer, trots att de med råge överträffar minimumkraven. Det gäller främst fyrkärniga CPU:er (vilket Sweclockers testat. De har också testat alla grafikinställningar.) och bekräftas direkt när jag testar med en Core I5-4670K. Spelet fryser i ett par sekunder och hackar kraftigt till och från, framförallt i städer. Ospelbart. Som jämförelse flöt det fint på en laptop med nyare I7-processor, samma grafikkort (GTX 1070) och mindre minne. (På Reddit finns tips på lösningar, som verkar funka för många. Används på egen risk.)

På en annan dator hade jag förladdat spelet, men när det lanserades i tisdags lassade Rockstar-launchern hem de drygt 100 gigabyten en gång till, och tröstade mig efteråt med långdragen dekryptering. När det till slut var färdigt rullar allt igång som det ska, jag får anständiga benchmark-siffror med default-grafiken och bländas av inledningens snöiga berg. Men när jag stoppar i headsetet i datorn kraschar både spelet och Rockstar-launchern, och vägrar fungera innan jag rycker ur hörlurarna.

Sen finns förstås en skock mindre buggar av den typ vi ofta stöter på i stora open world-spel, som texturer som inte laddas in, clipping-problem, texturer som laddas in sent och ett stackars hjortdjur som dör nertrampningsdöden efter att ha förvirrat sig framför min galopperande häst. I ett uppdrag jag kör i förstaperson kommer jag inte vidare, jag vet inte vad jag ska göra. När jag växlar till tredjeperson dyker en saknad ikon upp, och Arthur kan fortsätta uppdraget. En bugg, men ändå lätt att förlåta i ett spel av denna magnitud.

Efter de första dagarna i Red Dead Redemption 2 på pc är det bara att konstatera att Rockstar gjort exakt det vi både förväntat oss och fruktat. Det är svinsnyggt och fenomenalt bra, men solkat av både små och stora problem. Om det någon gång varit värt att lyssna på uppmaningen att vänta med köp tills de värsta buggarna fixats så är det nu.

Och du som tycker synd om dig själv för att Steam-versionen dröjer... sluta med det.