Vi vet ännu inte så mycket om Baldur's Gate III, men det faktum att Divinity: Original Sin-gänget Larian ligger bakom får det att vattnas i rollspelsmunnar. Men trots att det handlar om uppföljaren till två superklassiker tänker inte teamet vara fega och spela med säkra kort.

Larians vd Swen Vincke berättar för Game Informer att en del handlar om att lyckas föra över D&D-reglerna till ett datorspel, och hur man samtidigt inte får D&D-noobs att känna sig utanför ("Jag tror vi har lyckats, men ni får avgöra"). Detta är en del, en annan handlar om att ta risker.

You can’t make a game without taking creative risks. You can, but then you’re just making the same game. We’ve taken a lot of creative risks, more than people will expect, I think, considering the amount of money we’re throwing at it.

Larian har i alla fall tagit det säkra före det osäkra och lagt spinoffen Divinity: Fallen Heroes på is medan man lägger energin på Baldur's Gate III. Det låter förmodligen som en vettig prioritering.