Det har snackats om streamat spelande i över tio år, inledningsvis via företag som OnLive och Gaikai (som sedan köptes av Sony) och först nu börjar tjänsterna bli hyfsat användbara. Bara grejen att kunna lira det Playstation 4-exklusiva God of War på pc genom Playstation Now får oss att gilla landvinningarna för tekniken. När nu Google Stadia står i startgroparna slår teknikföretaget sig för bröst i en artikel i Edge (via PCGamesN), där de bland annat säger att de inom några år kommer att kunna utmana lokalt spelande.

"Ultimately, we think in a year or two we’ll have games that are running faster and feel more responsive in the cloud than they do locally, regardless of how powerful the local machine is."

Enligt ingenjörschefen Madj Bakar på Google är ett av vapnen för att överbrygga långa avstånd mellan spelare och datacenter något de kallar "negativ latens". I grunden handlar det om att servrarna bakom Google Stadia ska kunna förutse spelarnas input och därmed vara beredda att exekvera kommandon redan innan de trycks in.