I början av året gav Sony oss de första konkreta detaljerna kring deras nästa spelkonsol och alla som redan då döpte den till Playstation 5 hade rätt, det är det officiella namnet. Det och lite till fick vi veta när de återigen gläntade på locket till nästa generations maskiner. Vi har sammanfattat allt vi vet, och även det vi gärna vill ha svar på.
Vad vi vet om Playstation 5
Hårdvaran
AMD har återigen fått uppdraget att bygga hårdvaran
Processorn baseras på Zen 2 och tillverkas på 7 nanometer
Grafikdelen består av en specialdesignad Navi-krets
Grafikdelen stöder ray tracing genom egenutvecklad hårdvaran (AMD har för närvarande inte något grafikkort på marknaden med ray tracing-stöd)
Playstation 5 är bakåtkompatibel med Playstation 4
Lagringen sker på en SSD som ska ge väldigt snabba laddtider. Exempelvis tog Marvel’s Spider-Man bara åtta sekunder att starta under en demonstration
Ljudkretsen stöder 3D-ljud och är särskilt utvecklad av AMD
Kommer ha stöd för Playstation VR
8K-upplösning stöds men spelen kommer med största sannolikhet inte nyttja så många pixlar
Flera studior har redan tillgång till devkits
4K UHD-spelare
Kontrollen
Ny haptisk feedback gör det möjligt att förmedla skillnaden i att köra på grusväg eller asfalt i bilspel
Responsiva triggers ger utvecklare möjlighet att styra motståndet, göra det gradvis trögare när du till exempel spänner en pilbåge
Tyngre än Dualshock 4, lättare än Xbox One-kontrollen med batterier
Laddas med USB-C
Har en förbättrad högtalare
Den har inget officiellt namn än men Dualshock 5 är en lågoddsare
Spelen
Kommer säljas på optisk media med 100 GB lagring - dubbelt upp från PS4
Den snabbare lagringen ska möjliggöra för utvecklarna att låta spelarna installera delar av spel, till exempel multiplayer eller singleplayer
Marco Thrush på Bluepoint Games (som gjorde remaken på Shadow of the Colossus) uttalar sig om laddtiderna: "You don't need to do gameplay hacks anymore to artificially slow players down—lock them behind doors, anything like that. Back in the cartridge days, games used to load instantly; we're kind of going back to what consoles used to be."
Laura Miele, chief studio officer på EA, instämmer: "We're stepping into the generation of immediacy. In mobile games, we expect a game to download in moments and to be just a few taps from jumping right in. Now we’re able to tackle that in a big way."
Vad vi inte vet om Playstation 5
Hårdvaran
Är detta generationen som kommera att orka driva spel i äkta 4K och 60 fps?
Hur konsolen kommer att se ut. Det har cirkulerat en konceptbild på nätet, baserad på ett patent Sony lämnade in i Brasilien men vi har väldigt svårt att tro att Playstation 5 kommer att se så spacead ut. Det är dock full möjligt att detta är devkit-designen, vilket typ bekräftas i Wireds artikel.
Kontrollen
Den tryckkänsliga plattan på Dualshock 4 användes flitigt i många av lanseringsspelen men är mest en extra knapp numera - kommer den skrotas?
Kommer lika mycket emfas ligga på att dela saker med en dedikerad knapp?
Många anser att formen på Dualshock 4 är betydligt bättre än i gamla Sixaxis/Dualshock 3 men hur den nya kontrollen ser ut vet bara Sony än så länge
Spelen
Med tanke på att The Last of Us 2 släpps våren 2020 lär Naughty Dog inte ha någon lanseringstitel (Uncharted 4 kom först tre år efter Playstation 4-premiären, detsamma gäller Ghost of Tsushima-skaparna Sucker Punch, som också ägs av Sony.
Inga spel har bekräftats men av ovan nämnda citat kan vi dra slutsatsen att EA och Bluepoint Games har tillgång till hårdvaran
Vad det gäller Sonys egna studior listar vi dem nedan och inom parentes skriver vi när deras senaste spel släpptes - ju längre tid det har gått desto troligare är det att deras titlar släpps på eller strax efter släppet av Playstation 5
Bend Studio (Days Gone, 2019)
ForwardWorks (Utvecklar främst mobilspel för den asiatiska marknaden)
Guerrilla Games (Horizon Zero Dawn, 2017)
Insomniac Games (Marvel's Spider-Man, 2018
Japan Studio (Astro Bot Rescue Mission (PSVR), 2018)
London Studio (Blood & Truth (PSVR), 2019)
Media Molecule (Little Big Planet 3, 2014)
Naughty Dog (Last of Us Part Two, 2020)
Manchester Studio (ingen information)
Pixelopus (Concrete Genie, 2019)
Polyphony Digital (Gran Turismo Sport, 2017)
San Diego Studio (MLB The Show 19, 2019)
San Mateo Studio (Stödstudio på Spider-Man, 2018)
Santa Monica Studio (God of War, 2018)
Sucker Punch Productions (Ghost of Tsushima, TBA)