Sedan dagen då Death Stranding avslöjades har spelvärlden kollektivt frågat sig: "Wut?"

Vi vet numer mycket mer om spelets upplägg, om hur du reser långa sträckor för att leverera föremål och återkopplar världen. Hideo Kojima är medveten om att en del kallar spelet (avfärdar det som) en promenadsimulator. För Game Informer berättar Kojima visserligen att det är "roligt att bara promenera i den här världen", men att det för den delen inte är en promenadsimulator.

In this game, I think you will not understand if I just say this, but once you start playing the game, just walking in that world is really fun. What I realized is, when I monitor playtests – even the staff’s – they don’t get it at first. But when they really start playing, just walking is really fun in the space. And now everyone will say, "Oh, it’s a walking simulator!"

Kojima liknar det nydanande med hur annorlunda det första Metal Gear mottogs med sin stealth. Hideo Kojima är sedan väldigt Hideo Kojima och menar att Death Stranding skapar en ny genre.

If 100 people play it and 100 people say it’s fun, it means the genre or the game already exists. But this is a new genre – same as stealth the first time, there will be people who don’t get it. It will take time for the real evaluations to come in.

Strand-systemet är potentiellt något annorlunda, en slags asynkron multiplayer där spelare lämnar meddelanden och föremål i varandras världar. Death Stranding släpps 8 november till Playstation 4 och först då blir vi varse exakt hur udda den här spelfågeln är.