Under kvällen samlades teknikintresserade framför Apples utlovade anförande där nya Iphones, Ipads, klockor och tjänster presenterades. Lite överraskande struntade Tim Cook i sifferexercisen för att gå direkt in på deras kommande speltjänst Apple Arcade där bland annat Capcom och Konami visade upp exklusiva titlar. Mot slutet såg vi också välbekanta logotyper från bland annat svenska Raw Fury samtidigt som de avslöjade pris och lanseringsdatum.

Apple Arcade lanseras i Sverige den 19 september och kommer att kosta 59 kronor per månad. Under hösten kommer man att lansera över 100 titlar till tjänsten, däribland ett där Malmö-baserade Simogo varit inblandade. Nyfikna kan testa Apple Arcade en månad gratis.

Tjänsten kan delas med upp till fem familjemedlemmar och för föräldrar utlovas kompatibilitet med bland annat kontrollerna för skärmtid. Spelen kommer att vara helt reklamfria och kunna laddas ner lokalt för offline-spelande, det är alltså inte en streamingtjänst likt Google Stadia.

Under kvällen visade Apple såklart också upp nya enheter att använda Arcade på (samt deras nya tv-tjänst), både Ipad och Iphone får nya modeller i samma veva som speltjänsten lanseras. Den nya surfplattan kommer bland annat få stöd för koppla på Apples tangentbord, något som tidigare endast var möjligt på Pro-modellerna. Och på tal om "pro", Apples nya värstingmobil heter Iphone 11 Pro, där den fläskigaste versionen med 6,5-skärm och 512 GB lagring går loss på 19 000 kr i Sverige. Instegsmodellen i Pro-serien landar på 13 000 kr.