Crowdfunding av spel har förändrat delar av spelbranschen. Traditionellt köper man ett någorlunda färdigt spel, och ofta finns recensioner, användaromdömen och annan information att luta sig mot innan köp.
Crowdfunding, däremot, är lite av en chansning. Man betalar för idéer, och får vänta något år på att se om de infrias. Ibland blir det så: Pillars of Eternity, Elite: Dangerous, Wasteland 2, Kingdom Come: Deliverance, Project Cars. Andra gånger blir det Star Citizen: betan av kampanjdelen Squadron 42 försenades nyss, den ska släppas om ett år. Vilket kommer vara sex år efter det ursprungliga releasedatumet.
Crowdfunding kan alltså gå bra, det kan gå dåligt och det kan ta lång tid innan vi överhuvudtaget vet något alls om hur det kommer gå.
Hur är dina upplevelser av crowdfunding – har det funkat bra, dåligt eller både och?
För egen del väntar jag på att två crowdfunding-investeringar ska bära frukt. Det ena ska snart släppas, efter drygt två års utveckling, medan det andra (ej Star Citizen) fem år efter min investering... well, det lär dröja.
Så här har det gått för de 10 mest inkomstbringande crowdfunding-spelen:
Spel | Insamlingsslut | Släppt | |
---|---|---|---|
1 | Star Citizen (Squadron 42) | 19/11 2012 | Nej |
2 | Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues | 7/4 2013 | 27/3 2018 |
3 | Shenmue III | 17/7 2015 | Nej (19/11 2019) |
4 | Bloodstained: Ritual of the Night | 12/6 2015 | 18/6 2019 |
5 | Pillars of Eternity II: Deadfire | 25/2 2017 | 8/5 2018 |
6 | Torment: Tides of Numenera | 5/4 2013 | 28/2 2017 |
7 | Mighty No. 9 | 1/10 2013 | 21/6 2016 |
8 | Project Eternity | 16/10 2012 | 26/3 2015 |
9 | Psychonauts 2 | 12/1 2016 | Nej |
10 | Double Fine Adventure | 13/3 2012 | 28/1 2014 |