Borderlands 3, Metro Exodus, Control, Anno 1800, Project Phoenix med flera. Åtskilliga spelföretag har lockats att släppa sina titlar exklusivt i Epic Games Store det senaste året. Men även om Epic har ett starkt ekonomiskt erbjudande valde den lilla indieutvecklaren Unfold Games, som i huvudsak drivs av en person och som just släppt spelet Darq, att tacka nej.

Intressant nog förklarar utvecklaren sitt beslut (i den här texten). Darq har funnits på Steam sedan förra året, och bara dagar efter att releasedatumet släpptes kontaktades man av Epic som frågade om man var intresserade av ett erbjudande knutet till ett års exklusivitet. Och Epic var tydliga med att spelet då inte kunde säljas i andra butiker.

Utvecklaren tackade alltså nej till erbjudandet, och det innan några pengasummor nämndes. Han säger att dealen kortsiktigt hade gynnat honom genom en garanterad ersättning det första året. Men, i långa loppet hade studions namn skadats, inte minst eftersom man just tillkänagett ett releasedatum på Steam och Gog. (Metro Exodus gjorde ju just det, till fansens frustration.)

I like money, and getting some upfront payment on top of guaranteed revenue sounds great. But although I’m a first time developer, I’m very serious about working in this industry for a very long time. I had just announced DARQ release date on Steam - pulling the game off Steam a few days after Steam release date announcement would forever ruin the credibility of my studio. I woud like for my customers to have confidence that my word means something, especially when making announcement as crucial as release date / platform. Turning down the Epic exclusivity offer might have been a foolish decision in the short term, considering the amount of money that might have been involved. When thinking long term, however, this was an easy & obvious decision to make (in my case).

Han har inget emot Epic Games Store i sig, men är mån om köparnas valfrihet – att själva få bestämma var de köper sina spel.

I wish the Epic Store would allow indie games to be sold there non-exclusively, as they do with larger, still unreleased games (Cyberpunk 2077), so players can enjoy what they want: a choice.

Utvecklaren ger också Sweeney en känga för dubbla budskap om det här med exklusivitet. Sweeney gratulerade i somras Gog för att bidra till fler butiker och större sammanhållning i spelvärlden. Det uttalandet går stick i stäv med Epics exklusivitetserbjudande till Darq-utvecklaren bara någon vecka senare.

Darq släpptes på Steam och Gog i fredags, den 15 augusti. Mottagandet så här långt är genomgående positivt.