Senare i dag börjar Gamescom-mässan i Köln, och Nvidia tjuvstartar med att presentera en handfull spel som får stöd för raytracing, renderingstekniken som i nuläget bara företagets egna Geforce RTX-grafikkort klarar att leverera.

Mest intressant är att Minecraft hoppar på raytracing-tåget. Det räknas ju numera till historiens bäst säljande spel, och dessutom är det lättdrivet med enkel grafik, vilket passar den extremt tungdrivna tekniken bra. Det är Windows 10-versionen av Minecraft som förses med en teknik som kallas path tracing.

Enligt utvecklarna kommer ljussättningstekniken lyfta utseendet, och man tar guld som exempel: i nuläget visas det som gult, men med raytracing kommer det reflektera saker i närheten.

In normal Minecraft, a block of gold just appears yellow, but with ray tracing turned on, you really get to see the specular highlight, you get to see the reflection, you can even see a mob reflected in it.

Raytracing släpps som gratis uppdatering till Minecraft under 2020. Den finns att spela på Gamescom-mässan som är öppen för allmänheten den 20-24 augusti. Nedan jämförande bilder, följ länkarna för bilder med slider där du själv kan jämföra.

Nvidia nämner också ett par andra spel som får stöd för raytracing (vissa redan känt sen innan). Nämligen:

  • Cyberpunk 2077

  • Control

  • Call of Duty: Modern Warfare

  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2

  • Watch Dogs: Legion

  • Wolfenstein: Youngblood

  • Dying Light 2

  • Metro Exodus: The Two Colonels (dlc)

  • Synced: Off-Planet

Förra veckan stod det klart att Assetto Corsa Competizione skippar sitt tänkta raytracing-stöd. Utvecklarna motiverade beslutet med att det tar för mycket resurser från annan viktig utveckling. Sannolikt skönt för Nvidia att få kontra det beskedet med dagens nyheter.