No Man's Sky har faktiskt växt till ett riktigt bra spel, med mycket innehåll och roliga funktioner, men så har det som bekant inte alltid varit. Efter släppet visade det sig att frontmannen Sean Murray varit lite väl hajpad angående sin egen skapelse, och många kände att de fått ett helt annat spel än vad som utlovats i intervjuer och videor.

Murray lyste dock med sin frånvaro under de kommande månaderna, och under ett föredrag vid Develop-konferensen i Brighton, Storbritannien, har han nu förklarat varför.

Det gick runt två år utan att vi talade med pressen alls. Det gick runt tre månader utan att vi sade något till communityn heller. Det var riktigt svårt. Jag satte mig ned och skrev det perfekta blogginlägget som skulle förklara allt om spelets utveckling och planerna framöver så många gånger. Men jag kunde se att det inte hade någon trovärdighet med hänsyn till var vi befann oss.

Vidare säger han att det sedan dess har inträffat flera polariserande spelsläpp från bland andra EA och Bethesda (Anthem och Fallout 76), men att deras påföljande försök att kommunicera med communityn bara ledde till att man ödslade mer och mer tid.

Att snacka om funktioner när ett spel redan är släppt är inte trovärdigt eller intressant. Dina handlingar är så mycket viktigare än vad du säger.

Å andra sidan sade han i ett meddelande till communityn för ett tag sedan att man måste bli bättre på att kommunicera.

Tack Gamesradar!