Wall Street Journal rapporterar (bakom betalvägg) om hur Sony nu börjar prata om målgruppen för kommande ”Playstation 5”. Företagets Chief Executive Kenichiro Yoshida har kallat konsolen en nischprodukt, riktat mot seriösa spelare. På en företagsbriefing ska han ha sagt att “detaljer är viktigare än någonsin när man gör spel”. Ytterligare en chef sade att företaget tror att folk köper en konsol för att spela grafiktunga spel.

Enligt WSJ är fokus för Sony nu att få spel från de stora mjukvarujättarna klara för lanseringen, och att sluta avtal för exklusivitet, tidsbegränsad eller inte. Chefer för mindre utvecklare säger att de känner sig nonchalerade av företaget, och det är tydligt att man initialt satsar på AAA-titlar från egna studior och delvis rör sig bort mot den indievurm man tidigare haft. Sony säger dock att man fortfarande förväntar sig att mindre utgivare vill släppa spel till konsolen, även utan Sonys stöd, helt enkelt för att den kommer bli så pass populär.

Vidare skriver WSJ att man ser Microsofts nya konsol som den stora konkurrenten. Nintendo ses inte som en stor rival, då de tenderar att appellera till en något yngre publik. Google Stadia ses inte heller som en direkt konkurrent i dagsläget, då man menar att det fortfarande kommer att krävas en kraftfull maskin i hemmet för att kunna köra den senaste grafiken stabilt. Detta på grund av att molnbaserade tjänster måste förlita sig på svajiga internetuppkopplingar – något som förstås kan komma att förändras i framtiden.

Playstation 5 beräknas släppas lagom till julhandeln 2020.