2014 kom beskedet att Blizzard stoppade utvecklingen av Titan, ett mångårigt projekt med ambitioner att skaka om MMORPG-världen. Nedläggningsbeslutet motiverades med att man "inte hittat passionen", och senare beskrevs projektet som "ett fruktansvärt misslyckande på alla sätt".

Men Titan var inget undantag. Blizzard har genom åren skrotat någonstans kring hälften av alla påbörjade projekt. Det uppger medgrundaren och tidigare presidenten Mike Morhaime i ett samtal med Eurogamer.

Jag har gått tillbaka och kollat upp det där, och det är ganska konsekvent. Det är som att hälften av titlarna vi jobbade med inte blev klara.

Det här beror på att man lärde sig en viktig läxa av första Diablo: att kvalitet är viktigare än att släppa spelet ett visst datum. Första Diablo släpptes 31 december 1996, efter flera förseningar. Det missade därmed försäljningen på både Thanksgiving och julhandeln. Ändå sålde det rejält bra. Morhaime:

Läxan vi lärde av det är att det är mycket viktigare att spelet är riktigt bra – det är mycket mindre viktigt att du prickar ett datum.

Blizzard försökte hålla påbörjade projekt hemliga, med Titan som välkänt undantag och med facit i hand bra exmepel på varför den policyn är klok. Morhaime förklarar varför Titan trots all uppmärksamhet lades ner efter så många år:

Vi misslyckades med att kontrollera omfattningen. Det var väldigt ambitiöst. Det var ett helt nytt universum, och det skulle bli nästa generations MMO som gjorde alla möjliga saker, det hade olika spellägen. Vi gjorde typ två spel samtidigt, och det var verkligen svårt att få ihop.

Till slut beslutade Morhaime och de andra cheferna att kliva tillbaka och fundera över Titans framtid. Det ledde till projektets nedläggning och senare användes delar av det till ett betydligt snävare projekt – Overwatch, Blizzards största framgång på många år. Ett beslut som Morhaime kallar ett av de bästa man fattat.

Läs hela intervjun med Mike Morhaime hos Eurogamer, där han också pratar om auktionshusen i Diablo 3 och varför Diablo Immortal-presentationen på Blizzcon i höstas blev så utskälld.