Hur vet man att något drar in stora pengar men är för känsligt att nämna vid namn? Jo, det blir kvar men får ett annat namn.

Det gav EA ett strålande exempel på i går, när företagets Kerry Hopkins (ansvarig för juridik och regeringsfrågor) skulle informera ett utskott till brittiska parlamentet om lootlådor, rapporterar PCgamesn (hela samtalet kan ses här). Hon sa att dessa köp av slumpartade prylar inte är lootlådor, utan "surprise mechanics", eller "överraskningsmekanik".

Kerry jämförde lootlådor med Kinderägg och menade att sånt funnits på marknaden i många år. Och hon menade att EA:s lootlådor är "rätt etiska".

We do think the way that we have implemented these kinds of mechanics – and FIFA of course is our big one, our FIFA Ultimate Team and our packs – is actually quite ethical and quite fun, quite enjoyable to people.

EA:s representant håller med flera länder i deras granskningar av lootlådor att de inte är att jämställa med gambling, och att hon inte sett att lootlådor kan leda till hasardspelande/gambling.

We do agree with the UK gambling commission, the Australian gambling commission, and many other gambling commissions that they aren’t gambling, and we also disagree that there’s evidence that shows it leads to gambling. Instead we think it’s like many other products that people enjoy in a healthy way, and like the element of surprise.

Överraskningsmekanik alltså. Då vet vi.