Den största racingen på senare år kommer från en liten italiensk indiestudio. Med bred bilpark, välbyggda banor, modstöd och fenomenal körkänsla tog 2014 års Assetto Corsa bilspelsvärlden med storm. Därför förvånar det att uppföljaren, eller kanske sidospåret, snävats till. Assetto Corsa Competizione handlar nämligen bara om en enda racingserie, med begränsat antal bilar och banor.

"Fenomenalt om man råkat snöa in på just den disciplinen"

Det är 2018 års upplaga av GT3-serien Blancpain som avhandlas, vilket innebär tio banor och något fler bilar. Fenomenalt om man råkat snöa in på just den disciplinen, mindre så om man trånar efter mängd och bredd framför djup. Fast förra spelet hade ju faktiskt lite av båda. I Competizione får vi däremot nöja oss med det som bjuds och adderas framöver. Racingsäsongen 2019 är tillkännagiven, släpps senare i sommar. Men här och nu är det alltså en rätt småväxt historia.

Men småskaligheten gör att man lär känna bilarna ordentligt, man ger dem mer tid och lär sig deras små egenheter. Som att den snabba Ferrari 488 GT3:an gör sig förträffligt på Monzas och Spas långa raksträckor, och hur fyrhjulsdriften hos Nissan GT-R greppar Nürburgrings kluriga kurvor. Besök verkstaden för att finjustera till dig ytterligare några tiondelar per varv, men det hade varit på sin plats med lite tydligare information vad ändringar innebär.

Ute på banan gör Kunos Simulazioni lika bra ifrån sig igen. Bilarna beter sig förutsägbart (en bra sak i dessa hastigheter), och efter ett antal varv lär man sig var gränsen för greppet går och hur det förändras av däcktryck och däcktemp. Det är kunskap som gör att jag vågar hålla full gas en tiondels sekund extra inför första kurvan på Zolder och pressa mig förbi en lite fegare motståndare. Samtliga banor har laserscannats och även om få av oss vet var varje gupp på dem finns känns de autentiska. Nog så viktigt i en simulator.

Banorna:

  • Circuit Zolder

  • Autodromo Nazionale Monza

  • Brands Hatch

  • Silverstone

  • Circuit Paul Ricard

  • Misano World Circuit Marco Simoncelli

  • Circuit de Spa-Francorchamps

  • Hungaroring

  • Nürburgring

  • Circuit de Barcelona-Catalunya

Nytt i Competizione är nederbörd och dygnscykel, möjligt tack vare bytet från egenkodad spelmotor till Unreal Engine. Det gör körningen varierad, och är välkommet i längre lopp som 24-timmars (som kan skalas ner till som kortast en halvtimme). Synapserna får ta paus från rutinen och nöta in nya visuella markörer för bromspunkterna när scenen i framrutan byter skepnad i strålkastarskenet. Och blir man inte berörd av att vattenplana i 250 blås i slutet på Monza-rakan är det bara att skicka tackkort till kirurgen för väl genomförd lobotomi.

Kunos AI-kodare får däremot klara sig utan tackkort. Datorförarna kör i stela räta led och skickar dig inte sällan i spinn om du befinner dig dess racinglinje. Själva har de en närmast övernaturlig förmåga att aldrig snurra vid kollisioner, så det omvända händer nästan aldrig. Det är en inte oviktig glädjedödare i ett redan rätt Excel-arkigt karriärläge med påtaglig odör av tidigt 2000-tal.

Redan namnet Competizione antyder att spelet vill vara tävlingsinriktat, och det betonar oavbrutet vikten av korrekt och konsekvent körning. Hur snabbt och rent du kör ligger till grund för att du ställs mot likartat motstånd i matchmakingen. För min del har systemet funkat okej, men det har fått mycket kritik från spelare som menar att det inte fungerar som det ska. Kunos har också fått smaka Steam-vreden™ efter att det stod klart att spelet skulle sakna en del funktioner som communityn ville ha, exempelvis schemalagd matchmaking. Som det är nu har det svårt att mäta sig på multiplayer-fronten mot konkurrenter som Iracing och Gran Turismo Sport.

"Väcker frågor det här spelet verkligen var moget att kalla sig färdigt"

Men det enskilt största bekymret med Assetto Corsa Competizione är att det inte känns färdigt. Det har fått flera stora uppdateringar sedan det officiellt lämnade early access i slutet av maj, men det kunde gott ha stannat där ett tag till. Kontrollerna – både ratt, mus och tangentbord – har lagt av, VR är svårt tungdrivet, opolerat och skitfult, du kan inte spara ej avslutade racinghelger, depån saknar människor, vid målgång måste du vänta nån minut på att avsluta racet, med mera. Problem som väcker frågor det här spelet verkligen är moget att kalla sig färdigt.

Fast bakom oputsen gömmer sig en oslipad diamant. Körkänslan är fenomenal och det är ett sant nöje att lära sig de fint modellerade banorna och bilarna. Även om/när utvecklarna fixat allt kommer det vara ett betydligt smalare spel än föregångaren. Men inte nödvändigtvis sämre.

Testdator: Intel Core I5-8600K, Geforce RTX 2060, 16 GB RAM, Thrustmaster T-GT, Oculus Rift

Assetto Corsa Competizione
3
Bra
+
Körkänslan
+
Kul banor och bilar
+
Klocka och väder ändrar förutsättningarna
-
Trött AI
-
Multiplayer kunde ha varit mer
-
Känns inte riktigt färdigt
Det här betyder betygen på FZ