Årets E3-demo av Cyberpunk 2077 tar vid någonstans mitt i spelet och V har lyckats få tag i ett mystiskt implantat som kan innehålla nyckeln till evigt liv. Demon innehåller också Keanu Reeves. I spelet heter han Johnny och vi får inte mycket förklaring till varför han dyker upp som ett augmented reality-spöke. Men V, eller snarare vi som åskådare, har fullt upp att insupa stämningen i Pacifica, den nya delen av Night City som demonstrationen utspelar sig i. Ett semesterparadis som aldrig blev färdigbyggt och som nu inte ens polisen besöker.

"Mindre skrot i ansiktet, fler internetsladdar i armen"

Vi är på jakt efter Brigitte, en ledarfigur i Voodoo Boys som är en av spelets många fraktioner. De är väldigt inriktade på cyber space: mindre skrot i ansiktet, fler internetsladdar i armen. Men innan vi får audiens måste vi utföra ett uppdrag för biffiga snubben Placide, det är ju trots allt ett rollspel. Trots att hans gäng kontrollerar stora delar av Pacifica har en rivaliserande gruppering vågat ta över ett gammal köpcentrum i närheten, och det verkar ha med en mystisk skåpbil att göra. Vi ska ta reda på varför de är där, helst utan att göra så mycket oväsen.

Innan vi beger oss iväg får vi en glimt av karaktärsskaparsystemet och det väsentliga denna gång var valet av bakgrundshistoria. Exemplen som vi såg var Nomad, Corporate och Street Kid och dessa påverkar hur du blir bemött i världen. Det låser också upp särskilda dialogval, beroende på vem du interagerar med. Klassystemet är som vi redan vet helt fritt att botanisera i och inledningsvis spelas en netrunner, en hacker som använder teknologi för att lösa problem.

Sju snabba om Cyberpunk 2077-demonstrationen på E3 2019

  • Du blir inte av med Keanu Reeves

  • Ett gigantiskt talangträd

  • Staden är fortfarande imponerande

  • Striderna ser bättre ut än förra året

  • Bakgrundshistorien du väljer påverkar dialogvalen

  • Har CD Projekt skruvat ner grafiken en smula för att sänka förväntningarna?

  • Inget är svart eller vitt – Cyberpunk 2077 balanserar lika bra i de moraliska gråzonerna som The Witcher

Vi tar oss till gallerian på en båge och kan själva välja vilken musik vi ska spela genom olika radiostationer. Körningen ser tung ut det tar inte många minuter innan vi når vårt mål. Där möter vi några Voodoo Boys-scouter som förklarar att den bästa vägen in är på baksidan, via garaget. Det går såklart att stövla in genom huvudingången men välkomnandet skulle inte bli... välkomnande. Och som sagt, klassen som spelas just nu är byggd för infiltration, inte frontalangrepp.

Redan när den första kameran stängs av, via en lägligt placerad panel, blir vi varse att en annan netrunner befinner sig i systemet som kontrollerar köpcentret, vilket skapar nya problem för V. I demonstrationssyfte visar CD Projekt hur samma passage hade utspelat sig om du istället för att uppgradera dina hacking-möjligheter valt att bli jättestark. Så stark att dina mekaniska armar kan bända upp en dörr istället för att hacka den. De gör några sådana växlingar under presententationen för att visa att man ska kunna ta sig an uppdrag på en rad olika sätt, beroende på hur ens karaktär är byggd.

När vi väl når den mystiska skåpbilen, som egentligen är en Google Maps-bil på steroider och vars syfte är att snoka fram Voodoo Boys högkvarter, blir det svårt att undvika strid. CD Projekt lovar att Cyberpunk 2077 ska gå att klara utan att döda en enda fiende så det finns ickedödliga alternativ till traditionella skjutvapen. Vår muskelknutte är dock inte den typen, och han börjar snart panga loss och kan till och med slita bort ett stationärt vapen och använda det mot fienderna. Netrunnern skulle istället ha hackat det, kanske efter att ha använt en fiende som köttsköld för att komma nära.

Det som utspelar sig sedan är ytterligare ett bevis för att CD Projekt älskar att skapa berättelser utan tydliga rätt och fel, för självklart är det inte så enkelt som att två gäng vill slå ihjäl varandra. Hur du väljer att hantera situationen påverkar såklart hur dessa två grupperingar kommer att se på dig framöver.

Det råder ingen tvekan om ambitionerna hos den polska studion och det är nästan så att man blir orolig för att de inte ska kunna leverera på den enorma hypte som byggts upp. Vi kunde också ana en viss försämring av grafiken gentemot förra årets demonstration, särskilt synbart på texturer på nära håll. Samtidigt är det en enorm stad som ska fyllas med liv, någonstans måste man kanske göra avkall.

Demonstrationen var utan tvekan imponerande men vi gör oss nog alla en tjänst genom att inte blåsa upp förväntningarna ännu mer. De är redan astronomiska på sina håll. Alla tecken tyder på att Cyberpunk 2077 blir fantastiskt. Det är bra nog.

Fotnot: Cyberpunk 2077 ska släppas den 16 april 2020 till pc, PS4 och Xbox One.