Cyberpunk 2077 kommer få stöd för ray-tracing, eller strålspårning som det brukar översättas till. Det tillkännager Nvidia i samband med E3-mässan nu klockan 21, och detaljer är på gång inom kort.

Nvidia och CD Projekt Red har slagit sina påsar ihop och därmed kommer spelet begåvas med realtids-ray-tracing. Enligt CDPR-studiochefen Adam Badowski ger det möjlighet att "realistiskt porträttera hur ljus beter sig i en tätbefolkad storstadsmiljö", enligt en pressrelease.

Ray tracing allows us to realistically portray how light behaves in a crowded urban environment. Thanks to this technology, we can add another layer of depth and verticality to the already impressive megacity the game takes place in.

Det ser ju ganska bra ut, ray-tracing eller ej.

Ray-tracing-tekniken innebär ett annorlunda sätt att ljussätta spel. Den lanserades till allmänheten med Nvidias RTX-grafikkort för ett knappt år sedan, och finns i nuläget till ett fåtal spel, däribland Battlefield V, Metro Exodus och Assetto Corsa Competizione. Men, den är extremt prestandakrävande och gör enligt vissas åsikt inte spelen så mycket vackrare att det motiverar minskningen av antalet bilder per sekund. Dessutom kostar RTX-korten en hel del. Återstår att se om saker hinner optimeras eller snabbare grafikkort dyka upp när Cyberpunk 2077 lanseras i april nästa år.

Både Playstation 5 och nästa Xbox (arbetsnamn Scarlett) ska få ray-tracing-stöd, fast där är det AMD som står för hårdvaran. Båda väntas nå marknaden sent 2020, ett halvår efter att Cyberpunk 2077 släpps.