Utvecklingen av den efterlängtade remaken av Final Fantasy VII verkar inte ha gått helt enligt planerna, med oroväckande rapporter om bristfälligt arbete från externa studios, skrotning av material och generellt långsam utveckling. Men av gårdagens trailer att döma är Square Enix nu på rätt spår, och under nattens presskonferens har man delat med sig av fler smaskiga detaljer och gameplay.

Vi fick bland annat veta att den första episoden kommer kretsa kring de inledande händelserna i Midgar, och att den innehållsmässigt är ett fullvärdigt spel. Vidare talade man om stridssystemet, som är ett hybridsystem som blandar realtidsaction med taktiska inslag.

Ett tryck på fyrkant resulterar i att vald karaktär bränner av en vanlig attack, och det resulterar i sin tur i att en ATB-stapel (Active Time Battle) fylls upp. När en del av stapeln är full kan striden pausas för att välja en förmåga/magi/föremål att använda, vilket förbrukar delen. Man kan även skräddarsy hot-keys för att använda sig av förmågor och dylikt utan att pausa.

Man kan närsomhelst byta till en annan karaktär för att styra denne. När de inte kontrolleras så slåss de automatiskt, men man får på egen hand välja vad deras ATB-segment ska användas till.

För personer som besöker E3 kommer det glädjande nog finnas ett spelbart demo i Square Enix bås.

Vad tror ni, kan Square Enix ro hem projektet och faktiskt skapa något som någotsånär lever upp till det enormt älskade originalet?